Als mensen me in 2016 – mijn eerste jaar als zzp’er – vroegen naar mijn schrijfstijl, antwoordde ik vastberaden: ‘Ik pas me aan. Doelgroep en afzender bepalen de stijl.’

Wat ik toen zei klopte niet. Natuurlijk heb ik een stijl.

Anderen zeggen dat mijn verhalen makkelijk leesbaar en goed te begrijpen zijn. Ik denk dat die beschrijving klopt. Zelf zou ik mijn stijl als volgt onder woorden brengen:

✍️ Ik schrijf beeldend (je ziet het voor je)
✍️ Ik vermijd ingewikkelde zinsconstructies
✍️ Ik gebruik zoveel mogelijk woorden die iedereen kent
✍️ Mijn verhalen zijn persoonlijk
✍️ Je leest dat ik me heb verplaatst in de ontvanger

Hopelijk geeft dit een idee. Je zou dit verhaal kunnen lezen om een beter beeld te krijgen.

Anoek Eckhardt (oneUp)

”We hebben goede reacties gekregen op het opiniestuk, ook intern. Collega’s vinden dat wat we doen beeldend is uitgelegd in het stuk. Daarmee is de materie voor een groot publiek begrijpelijk gemaakt. Top dus.”

Wat je verder mag verwachten van een samenwerking met mij

👉 Ik geef mijn mening –Ik zie mezelf niet als een machine waar je informatie instopt en waar een verhaal uitrolt. Als ik je verhaal niet sterk vind, zeg ik dat. Vervolgens laat ik je aan je lot over. (Maar niet heus. Ik denk natuurlijk met je mee hoe we wel tot een sterk verhaal kunnen komen.)

👉 Ik vraag door –Je zegt dit nou wel, maar sla je geen stappen over? Een oneliner is heerlijk, maar alleen als ‘ie hout snijdt. ‘Klinkt geweldig, maar wat bedoel je er eigenlijk mee te zeggen?’ Dieper graven levert vaak veel moois op. Ik veer op als je je zin begint met: ‘Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is …’

👉 Ik stel domme vragen –Specialisten hebben de neiging om in te zoomen. Terwijl antwoorden op basale vragen helpen om je verhaal begrijpelijk te maken voor je publiek. Geluk voor jou: over veel onderwerpen is mijn kennis beperkt. ‘Dus voordat je verdergaat: hoe werken zonnepanelen eigenlijk?’

👉 Ik breng je op nieuwe ideeën –Door mijn mening te geven en (domme) vragen te stellen, komen we samen tot nieuwe ideeën. Deze ideeën maken je verhaal beter.

👉 Het zwart-op-wit effect –Woorden op papier confronteren je met je eigen gedachten. Ze zetten je aan tot nadenken. Daardoor worden je gedachten scherper. Mijn opdrachtgever Jasper Guldemond noemt dit het zwart-op-wit effect.

Jasper Guldemond (Agile coach)

‘Ik kom erachter dat, niet voor de eerste keer sinds mijn samenwerking met jou, mijn gedachten scherper worden als ik ze door jou verwoord terug lees.’

👉 Binnen een week resultaat –Omdat ik onrustig word van een lange to-do lijst en omdat ik een ‘vers verhaal’ makkelijker uitwerk, hoef je nooit lang te wachten op resultaat. Binnen een week lukt vrijwel altijd, meestal lever ik sneller.

👉 Ik denk mee over de verspreiding –Het verhaal is af. Fijn, maar je wilt natuurlijk dat het gelezen wordt. Hoe regel je dat? Hierover denk ik met je mee. Misschien is je verhaal wel interessant voor een gastbijdrage in een krant of op een online platform. Heb je aan Pulse, het blogplatform van Linkedin, gedacht? Meestal is je site niet de beste plek om je verhalen te delen.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *