Mail van FuturumShop.
Alsjeblieft, € 25.00 korting speciaal voor jou.
Ik open de mail. Wij hebben een speciaal cadeau voor jou, zo lees ik de koeienletters onder een foto van Maarten Tjallingii die met wind tegen over een of andere Hollandse dijk ploetert.
Een cadeau speciaal voor mij of een speciaal cadeau voor mij?
Hoe dan ook, de geste komt voort uit het feit dat FuturumShop het zo enorm waardeert dat ik in het verleden een bestelling heb geplaatst bij ze, zo staat er. Het is waar, ik fiets al geruime tijd veilig rond met een kekke fietshelm van Agu en een bijpassend brilletje (vlot montuurtje) met verwisselbare glazen. Goed om te lezen dat ze dat nog niet zijn vergeten.
Ik lees verder. Een vraag. Nu we er toch zijn. Mogen wij jou enkele vragen stellen met betrekking tot onze service en hoe jij je sport beoefent?
Uhm, misschien, maar waar is die kortingscode nou? Het antwoord volgt in de volgende zin: Klik je op ‘Ja, ik wil € 25.00 korting’, dan staan de kortingscode* en de vragen voor jou klaar!
Ik ben nu erg dichtbij. Nog één muisklik en dan kan ik het (speciale) cadeau (speciaal voor mij) uitpakken. Ik klik op JA, IK WIL € 25.00 KORTING.
De link leidt me naar een pagina op internet. Op de foto jaagt Maarten Tjallingii zich nog steeds in het zweet. Daaronder komt FuturumShop ter zake: BESTE SPORTER, VERDIEN € 25.00 DIRECTE KORTING!
Waar de korting (een speciaal cadeau) zojuist nog speciaal voor mij was, moet ik deze nu ineens verdienen. Een vrij plotselinge wending. Maar goed, ik ben er bijna. Nu opgeven zou zonde zijn.
Na wat sfeerverhogende, oppeppende woorden (Jij wordt enorm gewaardeerd als FuturumShop klant!) komt de commerciële fuik van het postorderbedrijf langzaamaan bloot te liggen.
FuturumShop is ‘erg benieuwd’– het woord oprecht had hier niet misstaan – naar mijn (sport)voorkeuren zodat ze mij op ieder moment ‘op weg kunnen helpen’ met gerichte aanbiedingen en tips.
Of ik deze winter buiten blijf bikkelen of kies voor binnen en het gemak van een fietstrainer of de sportschool, is de vraag. Want, zo belooft het immer hulpvaardige FuturumShop, aan de hand van jouw antwoorden kunnen wij je in de toekomst gerichter informeren.
De vraag is dus eigenlijk: wil ik deze winter thermo-ondergoed en ijsmutsen in mijn spambox of de nieuwste thuistrainers van Tacx?
Aan de hand van de vragenlijst, niet al te lang maar uiterst effectief, wil FuturumShop weten welke sporten ik beoefen, welke sport ik het meest beoefen, wanneer en hoe vaak ik deze sport beoefen, wat ik deze winter aan sport ga doen en – om te rechtvaardigen dat FuturumShop in de mail schrijft dat ze me vragen willen stellen over de service – één vraag over de service: Welke service van FuturumShop waardeer jij het meest? Niet bepaald een servicegerichte vraag, maar dat terzijde. (Eigenlijk is de vraag: Op welk vlak wil je ons een veer in de reet steken?)
Ik lieg dat ik fervent triatlon-liefhebber ben en dat ik er deze winter eens even flink werk van ga maken. Nadat ik op Voorkeuren indienen klik – de voorkeuren waar het FuturumShop, mocht hier nog twijfel over bestaan, dus vooral om te doen is – krijg ik binnen enkele seconden een e-mail.
Het grote moment is daar. Ik kan direct gaan profiteren van vijfentwintig hele euro’s voordeel met code WOW25-FUT. Wow! Om nog maar eens te benadrukken hoe bijzonder dit is, schrijft FuturumShop dat veel klanten de kortingscode reeds verzilverd hebben. Allemaal speciale klanten.
Tot slot nog twee kleinigheden. Allereerst: de kortingscode is geldig tot en met dinsdag 21 augustus 17.00 uur – dat is over 24 uur en 7 minuten terwijl ik dit schrijf. En helemaal onderaan in piepkleine letters bij de betekenis van het sterretje: Minimale bestelwaarde van € 125,-.
Ik heb, kortom, nog een etmaal om een leuke impulsaankoop van minimaal 125 euro te doen met, in het meest positieve geval, twintig procent korting. Gelukkig laat FuturumShop me via Twitter weten dat ik er geen gebruik van hoef te maken als ik dit niet wens. Speciaal voor FuturumShop, omdat ik hen zo enorm waardeer, heb ik een speciale boodschap: stop met deze wansmakelijke campagnes.
—
Ik denk (en hoop) dat deze mailcampagne over vijf jaar laat zien hoe bedrijven in een ver verleden met klanten omgingen. En dat studenten communicatie er dan kostelijk om zullen lachen.
Hoe je deze campagne van FuturumShop ook zou kunnen insteken:
Beste Job,
Je hebt in het verleden aangegeven dat we jou mogen mailen met aanbiedingen en tips. Omdat je waarschijnlijk geïnteresseerd bent in producten die van belang zijn voor de sporten die je uitoefent, geven we je de mogelijkheid om die voorkeuren aan ons door te geven. Op basis van je antwoorden mailen we je dan in het vervolg, als het even kan, vooral over díe sporten.
Als je je sportvoorkeuren aan ons doorgeeft, ontvang je een code waarmee je 25 euro krijgt op een bestelling vanaf 125 euro. Handig als je net op het punt staat om je outfit of gear een upgrade te geven.
Groeten van FuturumShop!
—
Update dinsdag 21 augustus 12.26 uur:
FuturumShop laat mij in een bericht via Twitter weten dat ze ‘erg blij zijn met de terugkoppeling’ en dat de feedback bij de afdeling ligt die de nieuwsbrief heeft gemaakt. Wanneer ze zich kunnen vinden in de feedback, zo zeggen ze, voeren ze ‘uiteraard’ aanpassingen door in een volgende nieuwsbrief.