Een onvergetelijke ervaring ergens ver van huis. Inclusief retourvlucht, slaapplek, eten en zakgeld om de stad te verkennen. Dat biedt Wanderbrief. Jouw tegenprestatie: een backpack vol creativiteit én je eigen cultuur. De eerste vijfduizend aanmeldingen zijn binnen.

Direct na het interview klappen Mark van der Heijden (30) en Valentijn van Santvoort (32) hun laptop open bij Bar Spek. Geen tijd te verliezen. Hun mailbox zit vol met bedrijven die samen willen werken: een telecomprovider uit IJsland, een grote NGO uit Amerika, een groot tech-bedrijf uit Londen. Meer dan vijfhonderd mails wachten nog op een antwoord. De wereld is hun kantoor. Van Santvoort: “Het motto van Wanderbrief is refresh your perspective. Waarom vergaderen in een grijze kantoorruimte? Het liefst stappen we in een luchtballon om met een geweldig uitzicht onze ideeën verder uit te werken.”

Wanderbrief is voortgekomen uit The Backpacker Intern, een reizend project van Van der Heijden langs zeven continenten, 27 landen en 32 bedrijven. Twee jaar lang bood hij zijn creatieve diensten aan, in ruil voor een slaapplek en eten. Van der Heijden: “Tijdens die reis kreeg ik steeds mails van mensen die hetzelfde willen als ik: reizen én werken. Maar ik was op dat moment te druk met mijn eigen avontuur om anderen op weg te helpen. Langzaam kreeg Wanderbrief vorm in mijn hoofd.”

“Toen mijn avontuur ten einde liep heb ik Valentijn, mijn beste vriend, gevraagd of hij het zag zitten om het idee samen verder uit te werken. We kennen elkaar uit de creatieve industrie in Amsterdam en zijn goed op elkaar ingespeeld. Hij zegde zijn baan op en sinds oktober vorig jaar werken we zestien uur per dag, zeven dagen per week aan Wanderbrief.” Samen investeerden Van der Heijden en Van Santvoort dertigduizend euro in het project. Omzet halen ze uit samenwerkingen met business partners. Investeerders zijn er voorlopig nog niet.

Philipp uit Oostenrijk
Get on board! It’s a free ride, lees je op de website, die sinds februari live staat. Als er bedrijven zijn met een klus, een zogeheten brief, dan zoeken Van der Heijden en Van Santvoort tussen de inschrijvingen naar een geschikte kandidaat om de klus te klaren. De beloning voor de gelukkige: een retourvlucht, een slaapplek, eten en zakgeld om de stad te verkennen. Wanderbrief krijgt een fee voor de ‘match’. Dat alles wordt betaald door het bedrijf dat de opdracht uitschrijft.

Reizen en creativiteit zijn een gouden combinatie, volgens Van der Heijden. “De geuren, het eten, de cultuur, het landschap, als je op reis bent is alles anders. Het biedt je letterlijk een nieuw perspectief. Met Wanderbrief willen we honderden, misschien wel duizenden creatieven en bedrijven uit verschillende landen aan elkaar koppelen en laten profiteren van de energie die daarbij vrijkomt.”

Philipp Benedikt, een fotograaf uit Oostenrijk, was de eerste Wanderbriefer. Zijn opdracht luidde: breng in beeld hoe mensen hun telefoon gebruiken. De bestemming van zijn werk: het Instagram-account van Vodafone. Van Santvoort: “Toen Philipp binnenstapte op het hoofdkantoor van Vodafone in Amsterdam, merkte je direct dat hij een eigen kijk op fotografie heeft. Logisch ook, want Oostenrijk is niet te vergelijken met Nederland. Precies wat we willen bereiken. Vet toch?”

Ondertussen gaat ook de tweede Wanderbriefer aan de slag. De freelance creatief directeur van FC Barcelona komt naar Amsterdam voor een klus bij Amnesty International Nederland. “We halen haar morgen op van Schiphol.” Reykjavik en Londen als bestemming moeten snel volgen. Daarnaast zijn er contacten gelegd met bedrijven in Tokyo en Amerika. Van der Heijden: “Dit jaar willen we in ieder geval tien tot twintig Wanderbriefers over de grens sturen.”

Er is dus niet direct een klus voor iedereen die zich aanmeldt. Van Santvoort: “Helaas niet. We zetten nu vooral in op kwalitatief hoogwaardige klussen. Maar er zijn meerdere manieren om mensen te inspireren en in staat te stellen om in het buitenland te werken. Zo bieden we een online magazine met toffe content over reizen, internationale creativiteit en ondernemerschap. Daarnaast hebben we een reizende academie opgericht, waarmee we de wereld overgaan om workshops en public talks te geven.”

SXSW
Hoewel niets duidt op een jetlag zijn Van der Heijden en Van Santvoort wel degelijk net terug van het South by Southwest (SXSW) festival in Austin, Texas. Jaarlijks is die stad in maart het wereldtoneel voor alles wat te maken heeft met muziek, film en technologie. Van der Heijden: “Niet normaal wat daar op ons af is gekomen. ‘This is so sick, we should talk and connect’, zeiden mensen de hele dag tegen ons. We hadden de ene naar de andere lijpe meeting. Dan splitsten we ‘s avonds op en gingen we allebei met een groep eindbazen eten.”

Van Santvoort denkt te snappen waarom iedereen naar hun verhaal wil luisteren. “Met Wanderbrief spelen we in op veel actuele thema’s. De wereld wordt kleiner door technologie, reizen wordt steeds makkelijker, en de manier van werken verandert snel. Maar ondertussen vissen veel creatieve bedrijven vooral binnen landgrenzen naar talent. Dat is om meerdere redenen onverstandig. Het aanbod is niet alleen kleiner, het is vooral veel uniformer. Dat heeft alles te maken met cultuur. Als je door landgrenzen heenkijkt, dan zitten er te weinig uren in een dag om leuke dingen te doen. Global citizenship is de toekomst.”

Wanneer is Wanderbrief geslaagd? Van der Heijden: “We willen zoveel mogelijk creativiteit en cultuur uitwisselen over de hele wereld. Als dat lukt, hebben we de mooiste baan ter wereld. Maar eigenlijk is het al geslaagd. Ik heb nog geen dag het gevoel gehad dat we aan het werk zijn. Terwijl we harder werken dan ooit om ons plan te laten slagen.” En die winst? Van Santvoort: “Die komt later. Op dit moment komen we rond van onze laatste spaarcenten.”

Aangepast gepubliceerd in Het Parool (26-03-16).

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *