Sinds 2016 staat Peter Brouwer (Deventer, 1960) aan het roer van de Deventer binnenstad. Hij benadert de stad als een merk, een merk met zesduizend medewerkers en een half miljard omzet welteverstaan. Voorlopig met succes: Deventer belandde afgelopen jaar in de top-20 van meest vitale centrumgebieden. Bij No.11 op de Grote Poot vertelt binnenstadsmanager Peter (met aanstekelijk enthousiasme) hoe dat zo is gekomen en misschien nog wel belangrijker: hoe het zo te houden.

Tekst: Job Hulsman
Fotografie: Isabelle Renate la Poutré

Mijn opdracht begon vlak na het faillissement van V&D, begin 2016. Op toonaangevende plekken in binnensteden kwamen enorme oppervlaktes winkelvloer leeg te staan, ook in Deventer. Tring, tring zei de telefoon enkele dagen na de ondergang van V&D. Aan de lijn hing Erwin Rouwendal, eigenaar van de Bruna in Deventer. ‘Peter, ik wil koffie met je drinken. Je moet ons helpen.’ In de weken erna ben ik gaan praten met tientallen ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente. Mijn bevindingen presenteerde ik tijdens een alarmberaad op 18 april 2016 in de Deventer Schouwburg. De conclusie in twee woorden: beter samenwerken.

Ondernemers in Deventer vochten elkaar lange tijd het kot uit. Er zat geen organisatie in. Jij kunt het met jouw winkel nog zo goed doen, maar als je buurman het verkloot, red je het niet. Het beeld van een binnenstad is een optelsom van gevels, straten, verlichting, service, prijsstelling, productaanbod, noem maar op. Daarom zie ik de binnenstad als een bedrijf, als een vierkante kilometer met de naam Deventer Binnenstad. Het is een merk. Bij Bruna was ik verantwoordelijk voor 360 Bruna-winkels. Nu zijn het 600 ondernemingen met een gezamenlijke jaarlijkse omzet van een half miljard. Zet je die bril op, dan snap je meteen dat collectiviteit nodig is.

Verhalen uit de Koekstad in je inbox? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief.

Mensen zeggen al snel: de gemeente moet dit en de gemeente moet dat. Terwijl ik denk: beste mensen, jullie zijn ondernemers. Ga ondernemen! Neem verantwoordelijkheid, ook financieel. Met ondernemers en vastgoedeigenaren hebben we een businessplan geschreven, inclusief doelgroepen, verkoopkanalen en verdienmodellen. Binnen no-time zei de gemeente: wij doen mee. Inmiddels werken we vanuit een gouden driehoek: ondernemers, vastgoedeigenaren én de gemeente. Samen hebben we een bedrijveninvesteringszone opgericht, een fonds om de Deventer binnenstad leefbaar en veilig te houden. Het geld in de pot wordt gebruikt voor onder meer events, visieontwikkeling, marketing en aankleding.

Als ik bij jou op bezoek kom en ik val over de losliggende tegels, de poort klemt en het onkruid in de voortuin groeit tot aan mijn knieen, dan weet ik zeker dat het achter de voordeur ook een zooitje is. In een stad werkt het net zo. De beleving van de Deventer Binnenstad begint als je je auto parkeert of de trein uitstapt. De Keizerstraat – die voor veel treinreizigers de toegang vormt tot de stad – scoort momenteel een vier of een vijf. In april gaat de schop in de grond. Het wordt een rode loper met brede stoepen, bankjes en bomen. Nog even en dan scoort die straat een 8.

Volg de Koekstad: TwitterInstagram of Facebook.

‘Economisch gezien zal het tij keren, maar Deventer wordt geen spookstad. Het historische karakter is een voordeel en de ligging is goed. Binnen een uur ben je in de Randstad. De Deventer binnenstad is een plek waar mensen willen wonen én werken. Dat is een groot verschil met steden als Almelo en Apeldoorn. Op dit moment wonen er zesduizend mensen in het centrum van Deventer, in 2030 zijn dat er meer dan tienduizend. Die extra inwoners zorgen voor leven, want mensen willen zich vermaken. Daarmee krijgt het overschot aan winkelmeters direct een invulling.

‘Het gevaar is om te denken: we hebben het gecheft. Vergeet het maar. De retailmarkt is en blijft in beweging. Het is geen cadeautje om het hier goed te krijgen en te houden. Maar als we blijven werken en knokken gaat het lukken. De energie is er. Uiteindelijk, en dat klinkt misschien zweverig, probeer ik samen met alle betrokkenen positiviteit te creëren. Als ondernemers alleen maar lopen te klagen, te zuchten en te kreunen, denk je dat de gemeente dan meer dan een miljoen in de Keizerstraat stopt? Ik denk het niet. Zo werken die dingen. Snap je? Ik ben geen doemdenker. Maar dat had je vast al gemerkt.’

__

Peter komt uit een ondernemende slagersfamilie en koos al op jonge leeftijd voor een loopbaan in de retail. ‘Ik heb alles gedaan van kassa tot bestuurskamer.’ Hij begon zijn werkende leven met de kaderopleiding van Vroom en Dreesman in Deventer. Later stond hij aan het roer van winkelketens als Ako, Bruna en Yves Rocher. Sinds 2015 heeft Peter zijn eigen adviesbureau: Retail raad en daad. Naast binnenstadsmanager is hij economisch regisseur bij de stichting Deventer Economisch Perspectief (DEP). Met drie andere ondernemers runt hij sinds 2018 de Centrum Management Academy.

Volg Peter op LinkedIn en Facebook

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *