Ja, ook jij hebt wat te vertellen

Vandaag heb ik visitekaartjes besteld. Freek, mijn broer, vroeg daar begin dit jaar naar. Toen zei ik dat ik geen visitekaartjes ging maken. Want ik heb een telefoon en visitekaartjes zijn uit. Maar zo nu en dan kan het wel handig zijn, geloof ik inmiddels. En ik zag een aanbieding bij Drukwerkdeal. Tweehonderd visitekaartjes voor één euro inclusief verzendkosten. Een prima deal dacht ik zo.
Op de achterkant (of voorkant als je het kaartje omdraait) staan mijn naam, mailadres en telefoonnummer. Op de voorkant van het visitekaartje staat ‘Ja, ook jij hebt wat te vertellen.’
Dat zit zo.
Mensink Bouwbedrijf uit Broekland was in 2012 mijn eerste klant ooit. Marten, mede-eigenaar van dat bedrijf (de oom van mijn vriendin) zocht handjes voor de communicatie. Op een verjaardag bij mijn schoonfamilie opperde iemand dat ik, bachelor student Communicatiewetenschap, dat misschien wel zou kunnen. Ik maakte kennis met Marten en het bouwbedrijf en toen zijn we maar gewoon begonnen.
Ik weet nog dat ik ergens in 2013 een presentatie gaf aan alle medewerkers van Mensink. In de bedrijfskantine, een voormalige varkensschuur. Het was vrijdagmiddag en iedereen keek uit naar het weekend. De zakken chips vlogen over tafel en de bruine flesjes Heineken werden aan de zijkant van de houten tafels (met in het midden een uitgezaagd gat waar precies een kratje in past) open gedopt. Echt stil was het niet.
Iedereen keek me half glazig aan. De andere eigenaar en oprichter van het bedrijf, Gonard Mensink, kon op het laatste moment toch niet bij de presentatie aanwezig zijn. Terwijl hij eigenlijk de enige was voor wie mijn verhaal echt relevant was. En dus stond er een twintigjarig studentje uit Amsterdam een verhaal te vertellen aan een groep van zo’n dertig bouwvakkers over het belang van communicatie, kennis delen en social media. Ik vraag me nog steeds af of er iemand was die toen naar mijn verhaal luisterde.
De opvatting van het bouwbedrijf in de beginjaren in een notendop: Job, alles wat wij doen komt voort uit mond-op-mondreclame. Eigenlijk vinden we het geldverspilling, de website enzo, maar we horen overal dat het belangrijk is, dus laten we het toch maar doen.
Afgelopen twee weken was ik op vakantie in Malawi. Toen ik op mijn ligbed aan het Malawimeer mijn mail checkte las ik een bericht van Gonard. Hallo Job, kun je niet ff stoppen met reclame maken. We worden overspoeld met aanvragen en kunnen het niet meer aan. Help…
Kenmerkend voor een Oost-Nederlands dorp als Broekland: de mensen zijn er vrij nuchter en er wordt doorgaans niet echt met complimenten gestrooid. Je begrijpt nu, ik vond dat bericht van Gonard leuk om te lezen.
Mensink Bouwbedrijf is een mooi voorbeeld van een bedrijf waar men nauwelijks door heeft hoe bijzonder ze zijn. Het bedrijf maakt al jaren prachtig werk (vrijstaande huizen), hanteert een (voor de bouw) bijzondere aanpak, maar ‘vergat’ daar lange tijd over te communiceren (lees: maakte het niet belangrijk). Samen hebben we daar verandering in gebracht.

Iedere maandagochtend bellen en vragen of er nieuws is (ja, er is altijd nieuws). Heb je daar ook beeld van? En vooral ook: volhouden. Eens in de zoveel tijd maak ik een rondje Salland om de huizen op de foto te zetten. We (inderdaad we, want ik voel me ondertussen part of the company) zijn woonworkshops gaan organiseren, we sturen nu regelmatig persberichten, er kwam twee keer een nieuwe website, we posten insights op social media, we delen kennis in blogs, de timmermannen en metselaars begonnen met het sturen van foto’s vanaf de bouw. Kortom: Mensink laat eindelijk zien wat ze aan het doen zijn.

En guess what, Mensink doet onwijs veel mooie dingen. En nu wil heel Salland met Mensink Bouwbedrijf bouwen. Resultaat: een werkvoorraad tot in 2017.

De hele organisatie is er nu, de nodige bloed, zweet en tranen later, van doordrongen hoe leuk en nuttig het is om te vertellen wat je doet. Mooi toch? Mensink Bouwbedrijf, een van origine doodnuchter boeren bouwbedrijf uit Oost-Nederland, is uitgegroeid tot een, in de regio, vooraanstaand en innovatief bouwbedrijven. In de beeldvorming dan hè, want in de praktijk waren ze dat al lang.
Zo zie je maar, iedereen heeft wel wat leuks te vertellen.

Advertentie:
Wilt u ook beroemd worden? Mail dan naar hallo@jobhulsman.nl

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *