Op een of andere manier is verkeer naar de eigen website voor veel bedrijven nog steeds de heilige graal. Als Pieter een berichtje op Facebook plaatst, roept collega Sanne: “Vergeet je het linkje naar onze site niet?” Maar waarom eigenlijk? Vertel je verhaal liever op een plek waar al mensen zijn.

Vorige week werd ik gebeld voor een advies over de inzet van Pulse. Of ik eens mee wilde denken over het blogkanaal van LinkedIn voor de verspreiding van een thema-nieuwsbrief. “Ik dacht zelf aan een klein inleidend alineaatje met daaronder een link naar onze nieuwsbrief die als .pdf op onze site staat,” zei hij (m/v).

“Waarom wil je vanuit Pulse linken naar een thema-nieuwsbrief,” vroeg ik. “Nou, omdat we willen dat onze nieuwsbrief goed gelezen wordt. De baas van het bedrijf heeft op LinkedIn veel connecties, dus dat leek ons een mooi acquisitiekanaal voor traffic,” antwoordde hij. Ik: “Maar waarom wil je dat veel mensen de nieuwsbrief lezen?” Hij: “Logisch toch? Daar hebben we veel energie in gestoken. Hoe meer mensen het lezen, hoe waardevoller onze inspanning is.” Ik: “Waarom publiceer je de inhoud van de nieuwsbrief niet in aangepaste vorm als een blog op LinkedIn?” Hij, steeds gepikeerder: “Dat is toch zonde, daarmee missen we kans op traffic naar onze site.” Ik, zuchtend en kreunend: “Maar waarom wil je dat dan?”

Tja, waarom eigenlijk…

Vertellen wie je bent, wat je doet of waar je in gelooft kan op veel manieren, via verschillende kanalen. Je eigen website is er daar één van. De kanalen die je inzet, hangen af van je publiek. Zit jouw publiek op Facebook? Vertel je verhaal dan op Facebook, op een voor Facebook geschikte manier. Zijn jouw fans actief op LinkedIn? Maak dan gebruik van de mogelijkheden die LinkedIn biedt (zoals Pulse). Komen er veel mensen op jouw site, omdat je een goede Google-ranking hebt? Dan is het slim om daar verhalen te vertellen op een manier die bij jouw site past. En een thema-nieuwsbrief in .pdf? Een prima drager van jouw boodschap om rond te sturen per mail naar relaties.

Probeer je de LinkedIn-omgeving eens voor te stellen als de stationshal van Utrecht Centraal. Je bent een dienstverlener in de ICT en een groot deel van jouw doelgroep is forens. Die forenzen wil je graag op de hoogte brengen van jouw kennis over een nieuw softwarepakket. De beheerder van de stationshal heeft voor mensen zoals jij speciale zeepkistjes beschikbaar gesteld, waarmee jij je boodschap middenin de stationshal op de forenzen kunt overbrengen. Je gaat op het zeepkistje staan, pakt de megafoon en zegt vervolgens: “Dames en heren, ik wil u vragen om uw reis even te onderbreken en mee te lopen naar ons kantoor hier 500 meter verderop. Daar ga ik u iets vertellen over ons nieuwste software pakket.”

Het is misschien een beetje overdreven, maar het geeft ongeveer aan wat er gebeurt als je op LinkedIn Pulse aan mensen vraagt om de app te verlaten en een .pdf te openen. LinkedIn doet er alles aan om gebruikers een goede ervaring te geven. Artikelen op Pulse laden super snel en zien er strak uit. Facebook biedt dezelfde gebruikerservaring met Instant Articles. Mensen willen niet meer over het internet zwerven. Laat staan een aantal seconden wachten tot jouw thema-nieuwsbrief in .pdf geladen is. Kortom: vertel je verhaal op een laagdrempelige manier, daar waar de mensen al zijn.

Zijn er dan helemaal geen redenen om wél te linken naar je eigen site? Jawel, die zijn er wel. Als je een webshop runt, dan is het wel handig als mensen uiteindelijk op de plek belanden waar ze jouw producten kunnen kopen. Organiseer je een workshop? Dan is het wenselijk als mensen uiteindelijk uitkomen bij het inschrijfformulier. Anders gezegd: als de infrastructuur van jouw website iets biedt wat je op andere platforms niet kunt creëren, dan is dat een goede reden om te verwijzen naar je eigen site. In alle andere gevallen zou ik zeggen: neem je website niet te serieus. Vertel je verhaal op de plek waar mensen zijn, in plaats van ze allemaal te vragen om naar jou toe te komen. De mensen vinden je echt wel als ze iets van je willen.

Deze blog verscheen op Marketing Tribune.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *